«ПРО ПАСИВНІСТЬ ПРОФЕСІЙНОЇ СПІЛЬНОТИ МОЖНА ПИСАТИ КНИГИ. АЛЕ ПРИЙШОВ ЧАС ЦЕ ЗМІНИТИ»

Сьогодні ми вирішили поспілкуватися із одним із помітних експертів в сфері оподаткування та бухгалтерського обліку Петром Кричуном, Президентом ФПБАУ, фінансовим директором групи компаній, активним податковим та бізнес-консультантом та викладачем курсу оподаткування в бізнес-школі «МІМ-Київ». В його професійній історії знайшлося місце управлінню великими професійними ЗМІ, податково-юридичний супровід створення виробничих об’єктів,  створення «з нуля» та реалізація кількох інформаційних професійних проектів, в т.ч. проекту «ОСББ-Інформ» та «Інтерактивна Бухгалтерія». А коло професійних інтересів просто важко помістити у декілька рядків. Зараз він очолює відому професійну організацію ФПБАУ, яка є єдиним в Україні дійсним членом Міжнародної федерації бухгалтерів (IFAC). Таких людей дехто називає соціальними інженерами, адже проекти та ідеї, які вони реалізовують особисто чи через свої організації, серйозно впливають на ринки і на професію в цілому. Про деякі нові його активності ми і поцікавилися цього разу…

«СБГ»: Петро, вітаємо. Нещодавно ви на своїй FB-сторінці заявили про початок функціонування спільноти Community of Experts and Business Professionals. Розкажіть, яка ціль її функціонування та хто її учасники?

П.М.: Ідея започаткувати таку спільноту, звісно ж, виросла не на порожньому місці, а на цілком реалістичній ідеї, що у майбутньому в усіх економіках ключову роль будуть відігравати такі колективні економічні суб’єкти, як спільноти та соціальні групи. По суті ми уже зараз бачимо ріст економічного впливу спільнот, в т.ч. завдяки соціальним мережам. Ну і, будьмо відвертими, спільнота завжди сильніша ніж один індивід. А тому має багато переваг, яких людині самій по собі можливо ніколи не отримати. У нашому ж випадку ідеться про спільноту людей, об’єднаних любов’ю до бізнесу, власного розвитку та бажанням отримувати новий досвід.

А ще активність у професійній спільноті, такій як наша, має чимало переваг:

  1. Спільнота здатна створювати умови для реалізації професійних та бізнес інтересів, ідей, навиків, проектів, задумів, мрій зрештою. Тут можна отримувати новий досвід, розширювати та посилювати уже наявні навики, бути потрібним та корисним для інших;
  2. Відчуття єднання, адже спілкування з однодумцями — людьми, які розуміють, сприймають, відчувають вас, схоже, але не обов’язково так само, думають, мають ті ж чи схожі життєві цінності – це дуже цінний ресурс для розвитку;
  3. У спільноті проявляється кумулятивний ефект від об’єднання зусиль. Спілкування і обмін досвідом, ресурсами і можливостями дають акселеративний ріст можливостей спільноти для її розвитку і сталості. А також створює можливості для реалізації більш крупних і помітних проектів, в т.ч. створює трудовий і фінансовий ресурс для підтримки і реалізації проектів. Реалізація таких проектів дає можливість учасникам брати на себе  нові, не відомі їм ролі і завдання відповідно до бажання розвиватися чи наявних навичок.
  4. Створення спільних бізнес-проектів — альтернатива індивідуальному підприємництву, а також ще можливість зменшувати ризики. На мою думку така форма — це єдина можливість простих людей протистояти впливу і силі локальних, регіональних, галузевих або професійних «олігархів», які визнають тільки владу грошей. Плюс зростаюче співтовариство саме по собі може бути чудовою передумовою для успішності майбутніх проектів, оскільки спільнота сама по собі може виступати споживачем створеного продукту.
  1. Розподіл ризиків. Спільна реалізація різних проектів дозволяє зробити ризики невдач не надто критичними для життя однієї окремої людини та розподілити ці ризики серед усіх учасників;
  2. Діяльність у спільноті зменшує наші особисті екзистенційні страхи, адже спільна робота, активності і взаємодія дають відчуття причетності і соціального прийняття, а також розуміння того, що в разі потреби матеріально потребуючі члени спільноти можуть бути задіяні і реалізовані в проектах та інфраструктурі спільноти, як оплачувані і при цьому зацікавлені в успішності цих проектів люди;
  3. Спільне навчання — обмін досвідом, ідеями, думками і світобаченням, в т.ч. створення можливостей проводити спеціальні воркшопи та запрошувати спікерів та експертів, які потрібні для розвитку професійних і особистих інтересів учасників спільноти;
  4. Захист спільноти та її проектів — зв’язки та можливості групи щодо захисту своїх інтересів завжди набагато більші, ніж можливості кожного окремого його члена.

Звісно все це вимагає, щоб член спільноти був максимально зрілим та активним. В бухгалтерській професії ж навпаки, більшість людей вкрай пасивні. Про пасивність професійної спільноти можна писати книги. Але прийшов час це змінити.

Пасивність ніяких смачних плодів вам не принесе, а от проблеми будуть безсумнівно. Не так проблеми, як неминуче відчуття жалю за втраченими можливостями. Подивіться на аудиторів — їх мало, але стільки останнім часом активності проявляють. Адвокати завжди вважали себе елітними професіоналами. Нотаріуси, тим більше. А от бухгалтерська професія була і є дещо знеціненою. Хоча, як на мене, в ній сховано неймовірно потужний інтелектуальний потенціал. І не тільки він — є ще підприємницький потенціал. Але пасивність — проблема для їх реалізації.

«СБГ»: Чому ви думаєте, що в бухгалтерській професії потрібні активні люди? Це якось не узгоджується із класичним уявленням про працівника бухгалтерії?

П.М.: А в якій професії вони сьогодні не потрібні? У нас на даний час в принципі кадровий голод. По всіх професіях. Мало тих, хто хоче вчитися, нема тих, хто хоче вчити. Зате багато тих, хто хотів би заробляти в Україні європейські зарплати. Без необхідності напружуватися. І одразу після вузу. Знову ж таки, є фактор моди на професію. І сфера оподаткування та бухобліку тут явно програє. Відповідальності багато, роботи багато — зарплати і близько не дотягують до ІТ працівника. Але це тимчасово, ось побачите. І вивчити фахівця в оподаткуванні в рази важче. Така ситуація існуватиме поки в професії не з’явиться голос і нею не займуться активні люди, які скажуть «досить» пасивності у всіх її проявах. Ну і візьмуть на себе відповідальність за зміни.

Щодо «уявлень», то я переконаний що такі стереотипи про бухгалтерів уже давно не відповідають дійсності. Серед представників обліково-податкової сфери чимало активних та підприємливих людей. От я якраз переконаний, що саме їх професійний досвід перешкоджає підприємницьким проявами. Люди, які знають бізнес з середини, глибше за інших, дуже важко і не охоче створюватимуть свою справу. І знову ж таки наша спільнота — це не клуб бухгалтерів та податкових консультантів, це простір, який створюється всією палітрою бізнес-професій, в т.ч. ІТ-фахівцями, маркетологами, просто підприємливими людьми. І в цьому просторі будуть створюватися нові ідеї та проекти. Всі найкращі ідеї народжуються на межі дисциплін та навиків. А реалізовуються командно.

«СБГ»: Чи можна сказати, що Спільнота — це бізнес-простір для створення комерційних проектів?

П.М.: Так, але не тільки. Це в першу чергу простір для розвитку та захисту. Бачу це так, що спільнота здійснюватиме свою діяльність в чотирьох ключових напрямках:

  1. Комплексний розвиток та захист учасників спільноти;
  2. Реалізація проектів та активності спільноти для всіх інших представників професії та бізнесу;
  3. Власні комерційні проекти та інфраструктура спільноти;
  4. Інвестування, підтримка та адміністрування проектів інших команд.

Ми вже проводили зустрічі із запрошеними експертами, на яких спільно досліджували питання блокчейн технологій, медитативних практик, нейромаркетингу, міжнародної податкової оптимізації. Тобто ми не зосереджені виключно на податках. І головне — участь у всіх активностях та проектах спільноти відбувається виключно на добровільних засадах, чесно, прозоро та відкрито.

Знайти інформацію про нашу діяльність можна на сторінці в Фейсбук https://www.facebook.com/Community-of-Experts-and-Business-Professionals-280175452878679/

«СБГ»: В жовтні ви плануєте провести податковий форум TaxConnectionsDay2019. Чи можете ви розказати, чим особливий даний івент і чим він відрізняється від інших?

П.М.: Ми вже вдруге проводимо даний захід. Вперше форум мав класичний вигляд – панелі, виступи, дискусії. І навіть такий, у нашому виконанні, він був успішним і сподобався людям. Після 2 років перерви ми вирішили відновити даний захід та зробити його щорічним. Але іншим.

Хочеться запропонувати людям новий формат заходу, новий підхід до виступів. І цього разу ми вирішили поексперементувати. Виступи будуть відбуватися суцільним порядком і тільки умовно вони будуть поділені на чотири інформаційні блоки. Ми не робитимемо частих перерв – по суті це податково-експертний інтенсив. Перерви будуть робитися у вигляді воркшоп сесій, під час яких із аудиторією працюватимуть бізнес-тренера. Принаймні таким ми плануємо його зробити. Таким бачимо! Наш захід має стати неймовірно потужним поштовхом у професійному та особистому розвитку кожного учасника. І ми, як організатори, зробимо все можливе для цього. Це експеримент, але сподіваюся він сподобається людям, які прийдуть до нас.

Коло питань, які ми будемо обговорювати, дуже широке. Але всі виступи будуть розроблені під єдиний стандарт: виступ триває рівно 12 хвилин, максимум 5 слайдів, максимум інсайтів, практичних та вивірених практикою рекомендацій. Ми називаємо проблему та даємо їй рішення. Зрозуміло, що виступи будуть більш гнучкішими ніж я описав, але, без сумніву, це буде красиво. Якщо коротко, то ось таким буде цей івент:

❖    Нон-стоп Потік — безупинний потік виступів експертів тривалістю до 12 хвилин на найактуальніші професійні теми та питання ;

❖    Відпочинок в розвитку — надихаючі перерви між виступами у вигляді інтерактивних воркшоп-сесій;

❖    Структурність — виступи спікерів групуються в 4 тематичні блоки, які перетікають один в одного;

❖    Комплексність — поєднання професійного податкового консалтингу та бізнес-знань із елементами психології та коучингу;

❖    Компетентність — виступи відібраних експертів із бездоганними та перевіреними життям знаннями практики оподаткування;

❖    Before- та Post-комунікація — дослідження запиту від учасників заходу до початку та закриття питань після закінчення

«СБГ»: Чому ваш захід має таку цікаву назву — Платформа Комунікацій?

П.М.: Тому що це не звичайний форум. Ми створюємо простір, в якому буде поєднюватися інтенсивне навчання, розвиток, обмін досвідом та формуватиметься спільнота із власним мікроліматом. Комунікації та спілкування – основа нашого проекту. Я більше ніж впевнений, що з року в рік нам вдаватиметься збирати все більше зацікавлених людей, а формат заходу буде розвиватися та динамічно змінюватися.

«СБГ»: Тож це комерційний проект, який реалізовують учасники Спільноти? Як організовані ваші відносини щодо фінансової участі учасників команди?

П.М.: Все відбувається максимально прозоро. Є ініціативна група, яка взяла на себе зобов’язання організувати та провести цей захід спільними зусиллями. Фінансовий результат проекту може бути різний, але учасники розподіляють між собою ризики та вигоди від проекту залежно від частки взятих на себе фінансових зобов’язань. Всі учасники бачать, куди використовуються вкладені кошти та як генерується грошовий потік від проекту. І головне — всі співінвестори беруть пряму та активну участь у реалізації та просування проекту як продукту на ринку івентів. Мало просто вкласти кошти — потрібно ще зробити все для успішної реалізації проекту!

Але ми не одні сам на сам з цією ідеєю. Уже сьогодні нам допомагають біля 15 компаній із реального бізнесу, ми кооперуємося із юридичними компаніями, представниками «великої четвірки», медіа, інформаційними проектами, ІТ компаніями тощо. Ми вже зараз отримуємо багато підтримки, але за моїми оцінками в проведенні івенту в тій чи інші мірі буде задіяно більше 100 організацій. Звісно, не рахуючи учасників форуму.

«СБГ»:  Ви так вірите в крауд-фінансування? А хіба в бізнес-школах не вчать, що найбільш ефективним є бізнес з єдиним власником?

П.М.: Я думаю, що ця ідея повинна з часом зникнути. Всі стартапи та нові проекти є командними і колективним. Я не применшую ролі людини-інтегратора, але сьогодні одному нічого не вдасться зробити. Я вже не говорю про те, що ресурс команди завжди більше ніж ресурс однієї людини. Звісно, завжди є ті, хто має ресурс, але не має ідей, чи потребує їх більше. Але це вже дещо інша історія. Ми говоримо про випадки, коли ресурс однієї людини обмежений, а команда здатна справитися із проектом будь-якої складності.

Проблеми колективних проектів завжди були в юридичній площині. Адже спори виникають через амбіції та бажання мати повноваження впливати на проекти, недотримання правил об’єктивного та чесного розподілу результату, різний обсяг прикладених учасниками зусиль  в успішність проекту, небажання ділити ризики та збитки, відсутності гарантій в захисті своєї частки в проекті… Може я дещо прозвучу наївно, але ми зараз живемо в той час, коли люди можуть і повинні домовлятися про чесні правила гри. Інша справа, що в українців нема культури довіряти іншим. Ми в кожній людині бачимо того, хто нас хоче обманути. Але немає задачі витягувати таких людей з їхніх ригідних світоглядів, базою для яких зазвичай є страхи. Ми ж говоримо про спільноти та групи, які будуть створюватися зрілими та свідомими людьми, які зможуть домовитися. Один раз обман і про нові спільні проекти можна буде забути. Кому це потрібно? Ну і зрештою, завжди можна найняти грамотного юриста та юридично домовитися про правила гри.

«СБГ»: То кого ви запрошуєте до участі в івенті та як стати його учасником? 

П.М.: Все дуже просто. Зареєструватися на участь у Форумі та отримати документи на оплату можна на сайті за посиланням: http://taxcday.buhgazeta.com.ua/

Також є сторінка проекту в Фейсбук: https://www.facebook.com/events/879435619058196/

На всіх цих ресурсах є інформація про програму, спікерів, місце зустрічі.

А запрошуємо ми до участі представників бізнес-середовища, які цікавляться тематикою оподаткування, цінують якісну професійну інформацію, потребують живого спілкування з експертами даної сфери та хочуть бути учасниками професійної спільноти, яка сприятиме їх розвитку. Тобто:

  • фінансових директорів, які живуть оптимізацією операцій, бізнес-процесів та фінансів компанії;
  • головних бухгалтерів, які відчувають практику оподаткування, але зберігають оптимізм та бажання бути кращими в професії;
  • податкових адвокатів, які в своїй практиці здатні находити рішення в неспокійному морі недосконалого податкового законодавства і захищати інтереси клієнтів;
  • аудиторів, які  пояснюють клієнтам обсяг ризиків від помилок у звітності та нетипових господарських операцій;
  • такс-менеджерів та податкових консультантів, чиє професійне життя дорівнює податки;
  • юристів компаній, які першими зустрічають контролерів на вході і розуміють важливість знання матеріального права в наступних оскарженнях;
  • керівників, яким важливе питання розвитку керованого ними бізнесу та мінімізація неефективних комунікацій із контролюючими органами;
  • підприємців, які потребують можливостей для креативного створення нових проектів та діяльності;
  • власників бізнесу, які не байдужі до середовища, в якому існує їх бізнес;
  • фінансових менеджерів, яким важливо знати, наскільки ефективно використовуються гроші та інші активи підприємства;

А також усіх інших представників бізнесу, NGO, державних підприємств  та організацій, у т.ч. не пов’язаних із оподаткуванням професій, хто потребує розвитку, навчання новому та цікавиться сферою оподаткування, облікових та законодавчих проблем.

Тому, якщо ви побачили себе у списку або просто відчули, що вам до нас, тоді чекаємо на вас 31 жовтня 2019 року на Платформі Комунікацій «TaxConnectionsDay2019».

«СБГ»: Щиро дякуємо за те, що поділилися цінними думками.

Інтерв’ю провела Олександра Жидко, 

журналіст «Справжньої Бухгалтерської Газети»

Схожі публікації