Як визначають податкові зобов’язання з ПДВ за касовим методом постачальники послуг із водопостачання і водовідведення та як внести зміни в податкових накладних у випадку зробленого ними неправильного запису про дату складання?

ІПК від 08.02.2019 р. №460/6/99-99-15-03-02-15/ІПК цікава тим, що в ній ДФСУ дала відповіді на два важливі запитання, які стосуються платників, які вправі користуватися так званим касовим методом: як правильно нараховувати зобов’язання з ПДВ та як виписувати розрахунки коригування (РК) до податкових накладних (ПН) за такими «касовими» операціями в разі виявлення помилок.

  1. Правила нарахування податкових зобов’язань

Нагадаємо, що таке касовий метод. Під ним для цілей оподаткування ПДВ розуміють метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов’язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг). У свою чергу при такому методі дата віднесення суми податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг) (пп. 14.1.266 Податкового кодексу України, далі — ПКУ).

Право використовувати касовий метод (правда, тимчасово – до 1 січня 2022 р.) за послугами з водопостачання та водовідведення, встановлено у п. 44 підр. 2 розд. ХХ ПКУ. А ще для терміну «постачання товарів» електрична та теплова енергія, газ, пар, вода, повітря, охолоджене чи кондиційоване, теж вважаються товаром.

Відповідно до п. 187.10 ПКУ платники податку, які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, інші житлово-комунальні послуги, перелік яких визначений законом, послуги (роботи), вартість яких включається до складу плати за послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій чи послугу з управління багатоквартирним будинком, фізичним особам, бюджетним установам, незареєстрованим як платники податку, а також житлово-експлуатаційним конторам, управителям багатоквартирних будинків, квартирно-експлуатаційним частинам, об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості, визначають дату виникнення податкових зобов’язань та податкового кредиту за касовим методом. Зазначене правило визначення дати виникнення податкових зобов’язань поширюється також на операції з постачання зазначених товарів/послуг для житлово-експлуатаційних контор, управителів багатоквартирних будинків та бюджетних установ, що отримують такі товари/послуги, якщо вони зареєстровані як платники податку.

Вище ми казали, що при касовому методі такою датою буде або дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку, або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг). Відповідно за цією датою і повинна виписуватися та реєструватися податкова накладна (див. п. 201.1 ПКУ). Але що робити, коли дату було визначено не правильно?

  1. Виписуємо РК до ПН

Згідно з п. 192.1 ПКУ, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних та зареєстрованому в ЄРПН. І розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов’язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Однак через норми порядку складання розрахунку коригування до податкової накладної, який прописаний у п. 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307, виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера не допускається. І це саме ДФСУ підтвердила платнику у ІПК від 08.02.2019 р. №460/6/99-99-15-03-02-15/ІПК: «Таким чином, помилка у даті складання податкової накладної не може бути виправлена шляхом подання розрахунку коригування до такої податкової накладної».

Однак фіскали надали декілька пояснень. Перш за все, таку податкову накладну платник може вважати такою, що зайво складена. Відповідно можна скласти розрахунок коригування до цієї ПН із зазначенням у ньому у розділі Б зі знаком «-» (виводяться в «О») відповідних показників усіх рядків податкової накладної, що коригується (кількість, обсяг постачання та сума ПДВ). Зрозуміло, що такий розрахунок коригування складається на дату виявлення факту зазначення неправильної дати в податковій накладній і може бути складений тільки до зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної. При цьому ДФСУ рекомендує у графі 2.1 «код причини» розрахунку коригування зазначати код «103» (повернення товару або авансових платежів).

Такий РК зареєструє в ЄРПН отримувач товарів/послуг. При цьому важливо пам’ятати, що складення такого РК – не остання дія. Постачальнику має скласти ще нову ПН із зазначенням у такій податковій накладній дати складання, що відповідає даті виникнення податкових зобов’язань за такою операцією. Така податкова накладна підлягає обов’язковій реєстрації в ЄРПН таким платником податку з дотриманням визначених ПКУ термінів реєстрації.

А значить (про що культурно промовчала ДФСУ), за порушення строків реєстрації на платника ще чекатиме штраф.

Текст ІПК від 08.02.2019 р. №460/6/99-99-15-03-02-15/ІПК шукайте за посиланням тут.

«Справжня Бухгалтерська Газета»

©ТОВ «Ті Сі Джи Консалтинг»

Замовити письмову консультацію у наших податкових експертів: tovtcgroup@gmail.com

Схожі публікації

Leave a Comment